קריאה נואשת בכנסת: נצרת עילית קורסת, איש לא מסייע

    איתי גדסי No Comments on קריאה נואשת בכנסת: נצרת עילית קורסת, איש לא מסייע

    גפני: "אפנה לראש הממשלה ואדרוש את התערבותו האישית לטובת העיר. חיזוק העיר הוא אינטרס לאומי" • שר החקלאות אריאל: "נצרת עלית היא האתגר הגדול ביותר בצפון" • פלוט: נצרת עילית בסכנת קריסה ובגלל זה עזבתי את הכנסת והלכתי לאתגר

    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נוכח מצבה הקשה, העיר נצרת עילית דורשת תכנית פעולה נקודתית של הממשלה, כזו שתכלול תקציבים ישירים לתמיכה ולפיתוח העיר. כך הסכימו היום (ד') חברי ועדת הכספים מכל הסיעות, בדיון דחוף בעקבות הגירעון הגדול של העיר והאתגרים הקשים שיעמם היא מתמודדת. בדיון השתתפו חברי כנסת כמעט מכל הסיעות וכן שר החקלאות, השר אורי אריאל, שאמר אף הוא, כי "נצרת עילית זקוקה לסיוע דחוף עם תקצוב נקודתי שלא עפ"י הקריטריונים הרגילים". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע שהוא נרתם מיידית לקידום הסיוע הממשלתי לעיר והביע תרעומת קשה על היעדרות נציגי האוצר מהדיון. מהוועדה יצאה קריאה בתמיכת כל החברי הכנסת, על דבר הצורך בסיוע מיידי לעיר באמצעות תכניות ייעודיות לה, נוכח האתגרים הייחודיים והיותה חריגה בשיעור החריג של עולים בקרב אוכלוסייתה (כ- 40%) ושיעור הנתמכים בשירותי הרווחה (כ- 50%).

    ראש עיריית נצרת עילית, רונן פלוט: "נצרת עילית בסכנת קריסה ובגלל זה עזבתי את הכנסת והלכתי לאתגר. הייתי בטוח שתבוא הממשלה ותעזור לי בכל מה שניתן. אין לי טענות לכל משרד שעושה, כל משרד עושה כל מה שיכול. אבל אין תכנית אחת מערכתית. לפני שנה נתנו לנו 600 אלף ₪ לתכנון 3 מעונות יום והיום בבוקר קיבלתי טלפון שלא יהיה השנה ולא יודעים מתי, זרקו 600 אלף ₪ סתם כך. ממשלת ישראל מאוד עסוקה בדברים אחרים חשובים אמנם, כמו עמונה. נצרת עילית לא פחות חשובה מעמונה. בסוף היישוב יקרוס. תבוא העיר נצרת ותשים דגל אחד על שני היישובים ואני ביחסים טובים גם עם האוכלוסייה הערבית. אי אפשר להאמין איך ממשלת ישראל מתייחסת לעיר הזו. 50% מהעיר רשומים ברווחה, אנחנו סוציו-אקונומי 5, אך איך מורכב 5; האוכלוסייה הערבית בעיר משכילה ויש בה רופאים, עו"ד וכד' והיא באה ליישוב על-מנת שיהיו לה חיים טובים. הם בסוציו-אקונומי 9, אנשים מבוססים שבאו ליישוב ומצד שני עולים חדשים, קשישים ונזקקים. אלה נוסעים במרצדסים ואלה באוטובוסים, והעיר מזדקנת. ל- 48% מהתושבים יש פטור מארנונה. עכשיו באים חרדים ואני שמח על כל מי שבא, אך בנו להם שכונה ללא תשתיות, בלי בית כנסת, בלי מקווה ובלי גני ילדים. אז מה מצפים שאנחנו נבנה? קיבלתי עיר עם גירעון של 70 מיליון ₪ ומשרד הפנים לא יאשר לי לקדם פרויקטים. ראש הממשלה היה אצלי ב- 1 בספטמבר עם פתיחת שנת הלימודים ואמר לי "אני איתך וצריך טיפול נקודתי,. מאז אני מחפש את המנכ"ל והעוזרים שלו וכל-כך הרבה קריטריונים ומרוב קריטריונים אני הולך לאיבוד. אני מזהיר את ממשלת ישראל, אם תהיה קריסה בנצרת עילית, זה יתפשט על כל הגליל". פלוט הודה לגפני על ההירתמות של ועדת הכספים לסייע לנצרת עילית.

    ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "הבעיה העיקרית היא תעסוקה. אין תעסוקה בצפון, אין יכולת להתפרנס בכבוד, ברמת הכנסה גבוהה, עם יכולת לשלם מיסים. עניינה של נצרת עילית הוא העניין של האזור כולו, היא בירת האזור, שם מוסדות השלטון, בתי משפט וכד'. הממשלה לא טיפלה בכל האזור ולכן גם לא בנצרת עילית. והפוך, אם תטפל בנצרת עילית כל האזור יפרח. עתה יש בעיר ראש עיר חדש ונצרת עילית כבר נראית אחרת, יש קברניט חדש, השאלה אם נביא את הרוח הנדרשת. המפרשים נמתחו והספינה שטה, השאלה אם נביא רוח, אם יש ממשלה בישראל. נדרש טיפול נקודתי שיסייע בסוף לכל האזור. כסף ישיר לסיוע לנצרת עילית ולגליל".

    שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל (הבית היהודי): "נצרת עילית היא האתגר הגדול ביותר בצפון. כעת על הפרק העברת מתקן מש"א (מרכז שיקום ואחזקה של צה"ל (א"ק)) לאזור צומת גולני. יש החלטה סופית בעניין של שר הביטחון להעביר לשם וזה דבר ענק. מדובר בכ- 3,000 מקומות עבודה במעגל הישיר למשרתי צה"ל וסביבם עוד כ- 4,000 עובדים בענפי ההסעדה, ההסעות וכד'. חלק מהאנשים הללו יעברו להתגורר באזור. צריך לקדם את זה, זה מגה פרויקט עם השלכות חיוביות על האזור ובכלל זה נצרת עילית. מעבר לכך, 81 חברי כנסת חתמו על מסמך תמיכה בעיר; הצעת מחליטים לממשלה ואני יכול להיות השר שיביא את זה לממשלה ולזרז את זה. בצפון נצרת עילית זו העיר ונדרש לגביה טיפול נקודתי, לתת לה דחיפה ישירה".

    ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), חבר סיעתו של שר הביטחון, אישר שהשר החליט על העתקת מש"א לאזור, אך ציין ש"אי אפשר שהתהליך ייעצר ויתעכב בגלל ויכוחים נקודתיים של פקידים. חשוב שהוועדה תדחוף את הממשלה בנושא. נצרת עילית היא עיר ש- 48% מתושביה נתמכים ברווחה ומקבלים הנחות ופטורים מארנונה. היא לא יכולה לעמוד על הרגליים בעצמה והממשלה חייבת לתת סיוע, אלו נתונים חריגים ונדרש סיוע ישיר כמענה נקודתי. זו גם עיר שחלק גדול מאוד מתושביה עולים. נדרשת החלטת ממשלה שנצרת עילית פטורה ממטצ'ינג, כולל ברווחה בחינוך ושהמדינה תיתן 100% תקציב. יש רעה חולה במדינת ישראל, שהמדינה נותנת למישהו תקציב רק אם הוא עצמו נותן מימון משלו, אף אם הוא בקושי יכול להתקיים".

    ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי): "בגלל 'עגל הזהב' של 'השוויון', ישראל היא מדינה שלא יכולה לגלות גמישות ופועלת בהכל עפ"י קריטריונים קשיחים ועפ"י עקרון שוויון. היעדר היכולת לגלות גמישות, מונע טיפול באתגרים קשים וייחודיים. הכל משפטי, המשפטנים עובדים עפ"י תבניות. הכל ייפול וייקרוס העיקר שערך השוויון יישמר".

    חברת מועצת עיריית נצרת עילית, עירית שחר: שמחנו לקבל את רונן פלוט כראש העיר ודברים מתחילים להשתנות, אך בלי הסיוע של הממשלה, הוא לבד לא יכול לקדם את העיר. הוא עושה נפלאות עם המעט שיש לו אך זה לא מספיק, אנחנו יושבים בגליל והוא הולך ומתמעט וכדי שיצליח צריך את הסיוע של הממשלה".

    מנהל תחום תקצוב רשויות במשרד הפנים, דוד בן שושן, אמר ש"המשרד הקצה 53 מיליון ₪ הלוואה לנצרת עילית, מתוכם 38 מיליון ₪ לכיסוי גירעונות עבר ו- 15 מיליון ₪ להסדרת כוח האדם בעירייה, דבר שכבר התחיל. ההלוואה היא ל- 15 שנה. יחד עם זאת, עדיין נדרשים עוד תקציבי פיתוח".

    גפני הודיע בסיכום, שהוא הולך כעת על שני מהלכים מקבילים בשלב ראשון: "אני אזמן לפגישה אצלי בימים הקרובים את מנכ"לי המשרדים אוצר, ביטחון ופנים, יחד עם ראש העיר, על-מנת לראות כיצד לזרז את היישום והביצוע של ההחלטה להעביר את מש"א לאזור בהקדם האפשרי. במקביל, אני אפנה ישירות לראש הממשלה ואדרוש ממנו טיפול נקודתי בנצרת עילית. מדובר כאן בהחלטה מדינית. לא משהו שיועצים משפטיים צריכים לשקול. נצרת עילית היא עניין אסטרטגי. יישוב בלב הגליל, שכולנו מעוניינים שייתפתח. העיר ישנה, מבנים ישנים, הגירעון גדול והעולים מהווים כמעט מחצית מהאוכלוסייה. אני מצר על-כך שלא היה כאן נציג משרד האוצר ומודיע בזאת, שכשיהיו פניות של האוצר אליי, אני אהיה מאוד עסוק ולא אהיה כאן".

    גפני פנה לראש העיר פלוט ואמר לו: "אני מכיר את נצרת עילית כבר שנים רבות ומורגש שיש שינוי מגמה מאז נבחרת לראש העיר. יש לך כאן בוועדת הכספים תמיכה מקיר לקיר".



    0 תגובות